wij bourgondiërs

Het ensemble

DSC07930

 

Ontstaan en samenstelling

Currende werd in 1974 opgericht door Erik Van Nevel en begon zijn bestaan onder de naam ‘Capella Currende’. Het opereerde later nog onder andere namen, zoals Currende Consort en Capella Sancti Michaelis, maar momenteel wordt alleen nog de naam Currende gebruikt. De naam verwijst naar de middeleeuwse bedelstudenten die op feestdagen zingend van deur tot deur gingen. Het ensemble was en is nog steeds samengesteld uit een groep zorgvuldig geselecteerde koristen, meestal vier tot acht, variërend volgens de noden. Als de muziek dat vereist wordt de zangersgroep aangevuld met gespecialiseerde instrumentalisten.

Muzikaal domein

Currende laat zich moeilijk in één categorie onderbrengen. Zoals bekend is het ensemble een groot pleitbezorger van de Franco-Vlaamse polyfonie. Door een uitgekiende en originele programmatie tracht het dit uiterst waardevolle Vlaamse muzikale erfgoed nieuw leven in te blazen. In dat verband verwijzen we graag naar de - in 2019 zes jaar lopende - reeks @Missam, in de Sint-Pieterskerk in Leuven, waarbij acht keer per jaar een polyfone mis in zijn ‘functionele omgeving' wordt uitgevoerd. Meer dan vijfenveertig prachtige missen werden op die manier al uit de vergetelheid gehaald. Maar met even grote bezieling leeft Currende zich daarnaast uit in de muziek van de eeuwen daarna, gaande van de vroegbarok van Schütz en Monteverdi,

 

tot de hoogbarok van Handel en Bach. Als voorbeeld geven we hierbij graag de cd Italian Music in the Low Countries, met muziek van o.a. Francesco Mancini (1672–1737), waarvan de manuscripten zich in het Mechelse Bisschoppelijk Archief bevinden. Ook weer ten dele Vlaams erfgoed dus. Een meer voorbeeld is het project English Highlights, een programma dat polyfonie met barok combineert en dat bijzonder enthousiast onthaald werd. Bovendien staan geregeld nieuwe composities op het programma, zij het steeds in combinatie met oude muziek.

Artistieke visie

Een bijzonder gevoel voor taal maakt de uitvoeringen transparant en helder, en daar waar nodig ook zeer retorisch. Altijd wordt getracht de muziek op een aanstekelijke en overtuigende wijze tot zijn recht te laten komen. De zangers zijn stuk voor stuk professionals, maar moeten met enthousiaste jeugdigheid aan elk project kunnen starten. Daarbij worden hoge eisen gesteld aan leesvaardigheid, intonatie en stemdiscipline, met als ultiem doel het hoogst denkbare muzikale eindresultaat bereiken. Dat, samen met het streven naar een bijzonder zuivere intonatie, maakt dat de sound van Currende zeer herkenbaar is.

Een concert van Currende is nooit zomaar een lijst van werken. Elke compositie wordt gewogen op zijn intensiteit, lengte, bezetting, toonaard en sfeer. Dan pas wordt een weloverwogen volgorde

 

getoetst aan de juiste timing van een concert. Meestal wordt gezocht naar een naadloze overgang van het ene naar het andere werk. De bedoeling is om niet alleen een grote spanningsboog te creëren, maar ook de aandacht van de luisteraar te kunnen vasthouden tot na het slotakkoord. En zo finaal elk concert tot een unieke belevenis te maken.

Verwezenlijkingen

Currende realiseerde talrijke opnamen voor de VRT, de NOS, WDR, France Musique en tijdens concertreizen in Italië, Duitsland, Japan, Zweden, Nederland, Frankrijk, Israël, Spanje en Portugal. Ook andere orkesten deden en doen geregeld een beroep op het koor: 'Anima Aeterna' o.l.v. Jos Van Immerseel, 'La Petite Bande' o.l.v. Sigiswald Kuijken, 'Concerto Köln' o.l.v. René Jacobs, 'Concerto '91' Amsterdam en 'Il Giardino Armonico' o.l.v. Giovanni Antonini.

Currende heeft een zeer uitgebreide discografie van ruim vijftig cd’s, waarvan er verschillende uitmuntende perskritieken kregen. De Psalmen en het Magnificat van João Lourenço Rebelo (Et'cetera KTC1568) bijvoorbeeld en de Kerstvespers van Claudio Monteverdi (Eufoda 1352) werden in de internationale pers geroemd; de Rebelo-opname kreeg in het tijdschrift Goldberg zelfs vijf sterren. Bekijk in dit verband Currendes volledige cd-archief.

janapieters'Bij Currende voel ik dat er veel métier aanwezig is. Je krijgt er niet de indruk dat ze maar wat doen. Er is een duidelijk plan.'
Jana Pieters, sopraan

Currende maakte meer dan 50 cd's. Op onze CD-pagina's vindt u alle details en kunt u eveneens fragmenten beluisteren.