Erik Van Nevel
Currende staat altijd garant voor een schitterend concert. De stemmen zijn prachtig en de balans en de klank zijn zeer homogeen.
De Standaard, Belgie
Wat een prachtige uitgebalanceerde klank!
Limburgs Dagblad sept 2002, Nederland.
The singing is always beautifully shaped and blended under the guidance of Erik Van Nevel, who gives each work its due space and weight.
BBC Music Magazine, GB

CURRENDE

Molenstraat 24
BE-9290 Overmere
Belgium
+32[0]9/3245154
+32[0]476/509531
currende@telenet.be
Nieuwe CD april 2015
14 Apr 2015
In april 2015 verschijnt de nieuwste CD van Currende 'SACRED SOUNDS' met
»Lees meer...
Graag uw steun voor \'@MISSAM\'
28 Mar 2014
Currende wil van @MISSAM een meerjarenproject maken, wat enkel haalbaar wordt
»Lees meer...
CURRENDE zingt grote feestdagen in de Brusselse kathedraal.
17 Jan 2014
CURRENDE zingt grote feestdagen in de Brusselse kathedraal. De kerkelijke
»Lees meer...
next »
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
PERS

CD:

João Lourenço REBELO: PSALMI, MAGNIFICAT & LAMENTATIONES

 

Currende/ Erik van Nevel (dir) Etcetera KTC 1568 [81:20]     ****

 

“If you love Monteverdi, you'll like this: vivid, spirited, exciting, persuasive and emotional performances of sacred works by a Portuguese amateur composer and protégé of King Joao (John) I.

Like Monteverdi, Rebelo collides old and new sacred styles with much virtuosity and expression in a variety of vocal and instrumental scorings, which must have seemed shockingly daring in the stile antico-obsessed Iberian peninsula. A major discovery, there's never a dull moment as these very fine singers and players glow with convincing commitment, balance and clarity. “

REBECCA TAVENER

Choir & Organ, July/August 2017

Currendezangers, hemelse eenheid.

Currende – dat precies veertig jaar bestaat en wordt geleid door Erik van Nevel – past zich als een kameleon aan aan de eisen van elk nieuw programma.

In de kathedraal van klank die De Rore optrekt met zijn muziek klinken de vocalisten niet per sé bovenaards, maar de afzonderlijke – natuurlijke – stemmen voegen zich tot een bijna hemelse eenheid. Door Robert Spannenberg op 13 mei 2015.

Robert Spannenberg

Polyfonie uit de renaissance ten top

De combinatie instrumentaal en vocaal zorgt voor verfrissende afwisseling en de globale klank weerspiegelt de plechtige diepgang van de devotie van weleer. Bijzonder mooi.             - See more at: http://www.klassiek-centraal.be/?q=recensie/hulde-aan-ronsenaar-cypriaan-de-rore-1515-1565#sthash.09Rt0Cwl.dpuf Michel Dutrieue 14/05/15

Michel Dutrieue

“Ik zing liever dan te dirigeren” door Leen Boereboom

Op 30 juni wordt in Gent verzamelen geblazen voor al wie hart en oor heeft voor polyfonie. Het initiatief voor het project Gent Meer Stemmig gaat uit van het kamerkoor El Grillo en het Victoria Consort, een professioneel vocaal ensemble dat vorig najaar met een reeks van drie concerten debuteerde. Artistiek leider van het nieuwe ensemble is Erik Van Nevel, beter bekend als dirigent van Currende en gedreven pleitbezorger van het polyfone erfgoed. Over beide ensembles willen we graag een gesprek met hem. Plaats van afspraak is het Lemmensinstituut in Leuven, waar op de eerste zomerse lentedag uit de open ramen de meest diverse flarden muziek galmen. Erik Van Nevel doceert er koordirectie, kamermuziek en oudemuziekpraktijk. ...

Nog bijzondere plannen met Currende?
EVN: “Begin juli geven we een Sweelinck-concert voor koor en orgel in Brussel. Een hommage aan de Nederlandse componist die 450 jaar geleden geboren is. De afgelopen jaren hebben we in de St.-Pieterskerk in Leiden elk jaar de Mariavespers van Monteverdi gebracht. Dit zou dit jaar niet meer doorgaan omwille van financiële redenen, maar er is meteen iemand opgesprongen die een nieuwe traditie op gang wil brengen. Er komt dus een vervolg op 18 en 19 augustus, deze keer wel in Delft en in Den Bosch. Wij zijn er alvast erg blij mee, want het was elk jaar weer een feest voor onze muzikanten. We hebben er heerlijke muzikale momenten meegemaakt.”

Eind maart hoorde ik u de Christus-partij vertolken in de Mattheuspassie, in de mooie kapel van het H. Hartinstituut in Heverlee. Soleert u nog vaak?
EVN: “Ik zei het al, ik zing liever dan te dirigeren! Ik zing in consort-bezetting bij Currende en Victoria. Ik zing ook in het Huelgas-ensemble van mijn oom Paul en af en toe soleeer ik in vroeg- of hoog-barokke producties of bij eigen opnames.”

Wat zit er in de genen van de familie Van Nevel? Ook uw dochter Kerlijne ging zang studeren, heeft haar eigen vrouwenkwartet Encantar en zingt nu ook bij Victoria Consort. De muziek met de paplepel meegekregen?
EVN: “Ik denk het wel, mijn vader was ook koordirigent en repeteerde elke week thuis in de huiskamer. En ook bij hem thuis werd er heel veel muziek gemaakt. Trouwens, ook mijn zoon speelt muziek in een band, basgitaar. En mijn jongste dochter zingt in twee muziekbandjes. Wel geen klassieke muziek, maar ik ben heel blij dat mijn kinderen zo gedreven met muziek bezig zijn. Het zal wel iets met die genen te maken hebben.”

Het volledige artikel op www.staalkaart.be
STAALKAART, mei 2012, Belgie

O kersnacht, schooner dan de daegen In de lading kerst-cd's valt 'O kersnacht, schooner dan de daegen' op: Vlaamse volksliederen in een neobarok kleedje, met Jan De Wilde als onverwacht vrome solist. 'Herderkens loopt, loopt, herderkens loopt. Herdekens, nog eenen keer. Morgen keren wy weer.' Het is even schrikken: de korrelige balladestem van Jan Wilde, zonder een greintje sarcasme, in vrome nummers voor onder de kerstboom.

Dirigent Erik Van Nevel van het ensemble Currende sprokkelde de verzameling bijeen uit oude liedboeken. Het gaat niet om kerkmuziek, maar om traditionals die in besloten kring gezongen werden. De melodieën werd vaak 'geleend' van bekende nummers uit die tijd.

De kerstliederen werden mondeling overgeleverd en belandden in de 17de en 18de eeuw in geestelijke-liedboeken. Twee huiscomponisten van Currende, Jan Ceuleurs en Piet Stryckers, herwerkten de oude melodieën in barokke stijl. Kleinkunst ontmoet dus barok, in deze versie van traditionele volksliederen met de originele Middelnederlandse teksten.

Veel van deze kerstschlagers staan op het repertoire van zangkoren. Zijn ze in ons collectieve geheugen gegrift?

Erik Van Nevel: 'Misschien een paar, zoals “Nu sijt willekome, en “Herders, Hy is geboren,. Maar er is ook veel onbekend werk bij, een schat van liederen die in de vergetelheid dreigen te geraken. De jongere generatie, die overstelpt wordt met Angelsaksische kerstmuziek, herkent ze zeker niet meer. Zie het als muzikaal erfgoed dat we nieuw leven willen inblazen.'

Vanwaar de adaptatie naar barokmuziek? 'Het zijn hercomposities van divers materiaal: volksliederen met een helder taalgebruik en stereotiepe beelden, maar evengoed kunstliederen uit de 17de eeuw.'

'We hebben er niet zomaar een harmonische neobarokke saus over gegoten. De muziek is ook verrijkt met instrumentale intro's en tussenspelen. Door dat consequent te doen, hopen we ook luisteraars warm te maken voor barokmuziek in de traditie van Telemann, Buxtehude of Händel.'

Met Jan De Wilde, die tien jaar de opnamestudio meed, haalde u een blikvanger binnen. Past zijn stem wel bij deze muziek?

'Via de platenfirma zijn we bij De Wilde uitgekomen. Het was precies dit type stem dat we zochten. Als je een klassiek geschoold zanger inhuurt, loop je de kans dat je publiek afhaakt. We wilden juist elke vorm van drempelvrees vermijden en dit repertoire een ruime bekendheid gunnen.'

'Vergeet niet dat het ooit door Jan en alleman gezongen werd, zelfs door straatzangers. Iedereen zong het zoals hij gebekt was. Je zou er een middeleeuws arrangement aan kunnen geven. Of een hedendaags, met keyboard en slagwerk. Maar hoe deze muziek geklonken heeft, zullen we nooit precies kunnen achterhalen.'

De Wilde vond het zingen een hele karwei, zei hij in het radioprogramma 'Joos'. Hoe verliepen de opnames?

'Deze liederen zijn inderdaad moeilijker dan ze op het eerste gezicht lijken. Ook qua teksten: probeer dat Middelnederlands maar eens gekauwd te krijgen.'

'Jan heeft het zich ook niet gemakkelijk gemaakt. Hij wilde graag zo toonvast mogelijk klinken, met een stabiel tempo.'

'Hij bleek ook wild van het barokrepertoire. In De Wilde schuilt een grote Bachfan. Over de kwaliteit van de muzikale bewerking was hij in elk geval bijzonder opgetogen.'

Zitten er voor u muzikale verrassingen bij?

'Stuk voor stuk zijn dit prachtige, rijke, enthousiaste liedjes. Ook voor een ongeschoolde stem zijn ze vaak leuk en dansant om te zingen. Ik hoop dat ze nog lang meegaan.'

'O kersnacht, schooner dan de dagen'. Jan De Wilde & Currende o.l.v. Erik Van Nevel. Kinderkoor Clari Cantuli (EMI).

De Standaard, 24 december 2011, Belgie
O Kerstnacht Schooner Dan De Daegen (Klara / EMI Classics 509999193429) De stem van Jan De Wilde klinkt weer voluit. Niet op een De Wilde cd, maar op een kerstplaat met het barokensemble Currende o.l.v. Erik Van Nevel. Twee muzikanten van het ensemble, Piet Stryckers en Willem Ceuleers, hebben rijke barokarrangementen gemaakt van oude kerstliederen uit de Nederlanden. Voor het inzingen van deze liederen die, meestal in de 15e, 16e en 17e eeuw, door het volk gezongen werden zocht leider Van Nevel een volkse, niet door zangopleiding gevormde stem. Jan De Wilde aanvaardde de opdracht. Alleen vroeg hij wat tijd om zich deze liederen goed eigen te maken. Het plan om die cd in 2010 uit te brengen werd daarom met een jaar verschoven en de opnames vonden meestal niet in een studio maar in de Machariuskerk te Gent plaats. Naast De Wilde zingt ook het kinderkoor Clari Cantuli o.l.v. Ria Vanwing enkele liederen. Dat jaar uitstel heeft mijns inziens zijn vruchten afgeworpen. Wat we te horen krijgen is een bijzonder mooie kerst-cd. Echt bekende volkse liederen als Maria die soude… en Nu sijt willekome staan naast mij nog totaal onbekende liederen als O salich, heylich Bethleem. Dit lied wordt door De Wilde en het kinderkoor samen gezongen. De barokke arrangementen en de soms vrij lange instrumentale voor- en tussenspelen geven een bijzondere kerstkleur aan deze cd. Het door Joost van den Vondel geschreven titelnummer O Kerstnacht, schooner dan de daegen horen we zowel in instrumentale als in gezongen versie. De wat schorre stem van Jan De Wilde klinkt bijzonder goed samen met de weelderige muziek op die oude barokinstrumenten. Ook het kinderkoor verdient een pluim voor de zang én voor de heldere dictie bij het zingen. Dit is een originele en bijzonder mooie kerst-cd. Met zo’n muziek wordt het komend Kerstfeest, en ook dat van de volgende jaren, echt ‘zalig’.
New Folk Sounds, december 2011, België
Ter ere van Maria, Monteverdi's Mariavespers in de Pieterskerk. Door Lidy Van der Spek. Leidsch Dagblad. "Erik van Nevel is een bevlogen man. In 2004 nam hij met zijn ensemble Currende het stokje over van Stephen Stubbs..." "Het belangrijkste is voor mij de boog van begin tot einde gespannen te houden. Vandaar dat de orgelsoli naadloos moeten aansluiten bij de verschillende delen..." "Ik wil elk kunstwerk plaatsen in zijn eigen contect"
Leidsch Dagbald sept 2011, Nederland
Currende kan voor de verscheidene dubbelkorige werken bogen op een beperkt maar bijzonder homogeen en vol stemmenensemble. De begeleidende instrumentale partijen klinken al even zangerig en zorgen voor een zeer vloeiend geheel.
De Standaard, 28/29 december 2003 (CD opname met dubbelkorige motetten van Rebelo)
In de nasleep van het Buxtehudejaar komt ook Erik van Nevel met een selectie uit wat zoal op de Abendmusiken werd uitgevoerd. Met zijn ensemble Currende brengt hij vijf stukken, twee Latijnse, waaronder het korte In Te Domine Speravi in oude stijl en de rest is Duits.
Het omvangrijkst is de tweedelige cantate Nimm Von Uns, Herr, met soli, vierstemmig koor en een instrumentale inleiding. Die is mooi, maar minder opmerkelijk als Jesu, Meine Freude. Bach schreef op dat koraal zijn mooiste motet, maar zou deze cantate best gekend kunnen hebben vanwege hoorbare overeenkomsten in de muzikale tekstschildering. Het is overal een genoegen naar Currende te luisteren. Alles klinkt naar hoorbare liefde voor de muziek en Van Nevels groep kan precies overbrengen wat daaraan bijzonder is. 
Eindhovens Dagblad, 15 mei 2008 over Currende o.l.v. Erik van Nevel - Buxtehude: Cantatas And Motets
Currende kan voor de verscheidene dubbelkorige werken bogen op een beperkt maar bijzonder homogeen en vol stemmenensemble. De begeleidende instrumentale partijen klinken al even zangerig en zorgen voor een zeer vloeiend geheel. 
(CD opname met dubbelkorige motetten van Rebelo)
De Standaard, België
Wat een prachtige uitgebalanceerde klank!
Limburgs Dagblad sept 2002, Nederland
Currende staat altijd garant voor een schitterend concert. De stemmen zijn prachtig en de balans en de klank zijn zeer homogeen.
De Standaard, België
In its repertoire, Currende rises above the competition in artistic commitment and Erik Van Nevel’s sense of style... The voices of Currende produce a full, rich sound that is eloquently cloaked in acoustal warmth.
American Record Guide, USA
The singing is always beautifully shaped and blended under the guidance of Erik Van Nevel, who gives each work its due space and weight.
Performance ****
Sound ****
BBC Music Magazine, GB
...thanks to the Belgian Currende Choir conducted by Erik Van Nevel. Its uncommonly pleasing voices blended harmoniously with each other, yet retaining an admirable independence and clarity of part singing, enhanced by accurate and perfectly intelligible enunciation.
The Jerusalem Post, Israel
Erik Van Nevel, face à un choeur d’une grande homogénéité de timbre... et techniquement irréprochable, dirige... avec une conviction et une souplesse éminnement convaincantes.
Diapason, France
Sie zelebrieren die Motetten nicht als trockene kontrapunktische Übung, sondern erfüllen sie mit Leben...
Fonoforum, Germany